eerste dag stage - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Aglaia Hage - WaarBenJij.nu eerste dag stage - Reisverslag uit Kathmandu, Nepal van Aglaia Hage - WaarBenJij.nu

eerste dag stage

Door: Aglaia

Blijf op de hoogte en volg Aglaia

23 Juli 2013 | Nepal, Kathmandu

Maandag kregen we een rondleiding door het ziekenhuis. Smorgens hadden we eerst een lekker ontbijtje, we worden hier enorm verwend! Daarna nam ik met maartje, annemyn en sophie een taxi naar het ziekenhuis. Het is altijd onderhandelen hier om een taxi of iets anders te krijgen maar aangezien er veel te veel taxi's zijn krijgen we bijna altijd de prijs die we willen. In het ziekenhuis vertelde bishop eerst 3 uur lang over de geschiedenis van het ziekenhuis maar aangezien het engels niet altijd fantastisch is hier begrepen annemyn sophie en ik ongeveer de helft van het verhaal. Daarna kregen we een rondleiding door het ziekenhuis! Het is bizar om de armoede van het ziekenhuis hier te zien. Het is nergens schoon en er liggen meer dan 10 patiënten op 1 zaal. Maar ze doen wel hun best om zoveel mogelijk kinderen te behandelen. Daarna gingen we naar het huis van bishop waar we verblijven. Na een heerlijke lunch zijn we naar budhanath gegaan een budhistische tempel waar deze maand allemaal speciale offers waren en zeker die dag omdat het volle maan was stond het plein vol met kaarsen. Ik wilde iets doneren aan de monniken maar een kind wilde het van me stelen. Toen ik het aan de monniken gaf bleef hij om geld vragen en wilde zelfs mn tas openmaken ervoor. Toen ik wegliep schopte hij me zelfs!
We gingen ook naar een klooster. Daar zagen we de monniken bidden wat een heel bijzonder gezicht was.

Dinsdag liepen we voor het eerst mee in kanthi's children hospital. Annemyn en ik zaten op de opd (out patient department) waar we meekeken met het spreekuur van de arts. Privacy doen ze hier niet aan. Er zitten 3 dokters in dezelfde kamer en er zitten 10-15 kinderen met ouders te wachten. Het hele.consult duurt ongeveer 2-3 minuten waarbij ze altijd lichamelijk onderzoek doen. Daarna krijgt iedereen die ver weg woont een recept mee want sommigen moeten 8 uur lopen om in het ziekenhuis te komen. We hebben 10 gevallen van pneumonie gezien en 3 buiktyfus. We mochten ook zelf luisteren dus het was erg interessant! Ik heb enorm veel geleerd vandaag!
Na de stage gingen annemyn en ik naar de bank om het geld voor de stage over te maken. De pinautomaat was kapot dus ik moest eerst naar een andere lopen om daar geld te pinnen en dat vervolgens te storten op de rekening... Nogal een gedoe maar wel gelukt.
Toen we thuis waren zetten we onze spullen terug en gingen we naar een restaurantje. Daar hebben we heerlijk.met zn vieren gegeten voor 2,70 euro! En dat was echt een flinke maaltijd! Toen we weer thuis waren ging ik mn was doen. Toen het net hing begon het echter te regenen... Dus waarschijnlijk is het verpest maar dat zien we morgen wel weer. Smiddags gingen we kaarten en toen leerde sharmil (het meisje dat de familie helpt met schoonmaken en koken) ons hoe je nepalese thee moet maken. De rest van de avond hebben we nog heerlijke dal-bhat gegeten en tv gekeken dus lekker lui!

• 23 Juli 2013 - 21:27

Silvia:

Zelfs vlak bij het klooster niet veilig tegen dieven. Gelukkig kon je je donatie doen aan degenen aan wie jij dat wilde.
    Je wist dat de zorg elders anders is geregeld dan bij ons, maar dat andere patienten mee kunnen luisteren naar de gesprekken die jij met de dokter voert gaat onze belevingswereld te boven.
    En met zoveel op een zaal, is ook iets om bij stil te staan als we niet helemaal tevreden zijn over de zorg die wij krijgen.
    Fijn dat je zo goed wordt opgevangen en dat je het met de andere meiden leuk hebt.
    Dag meissie,

Mama

• 23 Juli 2013 - 22:26

Opa En Oma:

Alweer een bijzondere ervaring opgedaan. Pas op dat ze je niet rollen. Fijn dat jullie het met elkaar zo gezellig hebben.

Liefs Oma en Opa

• 24 Juli 2013 - 22:43

Debbie:

Aagje! Wat een avonturen, het klinkt wel echt fantastisch! Die foto op je facebook met
    die sari ziet er ook super uit. Ik probeer je post allemaal een beetje te verzamelen, het
    is wel akelig stil hier thuis. Ik kijk uit naar meer verhalen!

Liefs,
    Deb